اندر ماجرای ذکر "یا طیهار و یا طیهور"

با اجازه دوستان فقط اطلاعات میدهم قضاوت با خوانندگان.

سکانس اول: در شب بیست‌ودوم رمضان امسال در برنامه این شبها، استاد طیب برای شب قدر سوم ذکر " یا طُهر یا طاهِر یا طُهور یا طَیهور یا طَیهار" را توصیه کرد با شرایط و عدد خاص. (من مع الاسف فقط به تماشای چند دقیقه آخر این برنامه و البته این توصیه رسیدم )

سکانس دوم: حضرت ایه الله مکارم شیرازی فرموده اند در هیچ لغت عربی چنین واژه‌هایی (طیهور و طیهار) نداریم... این حرف مهمل را به عنوان حرف خدا یاد مردم می‌دهند و ...

سکانس سوم: در ۲۰:۳۰ با پخش تصویر و صدای آقای طیب به مردم هشدار داده شد مراقب باشند.  مجدد اقای طیب بر صحت کار خود تاکید کرد و استناداتش را ذکر نمود. و در برنامه مذکور مستندات قرائت شد.

چند نکته:

نکته 1: مهدی طیب از شاگردان قدیمی مرحوم عارف بزرگوار میرزا اسماعیل دولابی است که به برکت ایشان و کتاب معروف مصباح الهدی افراد زیادی با بیانات و معارف توحیدی مرحوم دولابی آشنا شدند. ایشان حدود یازده کتاب و ترجمه دارند. و البته الحق کتب نفیسی هست در اخلاق و عرفان و ... (سایت ایشان در قسمت پیوندها آمده)

نکته 2: این ذکر از سوی بزرگانی توصیه شده است که در مقام علمی‌شان شک نیست. آ. مرحوم آية الحقّ حاج ميرزا على آقا قاضى رضوان الله عليه (به نقل از مرحوم علامه طهرانی در یادداشت‌هایشان. مطلع انوار ج 2)  ب. علامه حسن‌زاده آملی در کتاب [نکته792 از کتاب "هزارویک نکته"] ج. آیه الله مبشر کاشانی (از شاگردان اقای کشمیری)

استاد احمد عابدی (از شاگردان آیة اللّه بهجت، آیة اللّه تبریزی، آیة اللّه انصاری شیرازی، علاّمه حسن حسن زاده آملی) توصیه شده‌است (سایت ایشان در بخش یادداشت ویژه شب قدر. البته عدد ذکر را متفاوت نوشته اند)

چرا فقط اقای طیب محکوم شد! اقای عابدی و ... هم قبلا رسما آن را نشر دادند!

نکته 3: در مورد معنای طیهار و طیهور: حضرت علامه ایه الله سیدمحمد حسین حسینی طهرانی، در ص 200رساله سيرو سلوك منسوب به بحر العلوم، در شرح دعایی منقول از سیدبحرالعلوم، در پاورقی می‌نویسند: "دَيْهار و دَيْهُور مبالغه دهر است و مراد از دهر خدا است، كما ورد فى الرّواية: لا تَسُبُّوا الدَّهْرَ فَإنَّ الدَّهْرَ هُوَ اللهُ." لذا نتیجه می‌شود: طیهار و طیهور هم مبالغه در طهارت را می‌رساند.

طیهور بر وزن فیعول است. مثل صفت قیوم. و فیعول از اوزان مبالغه است

منقول است شيخ الفقهاء و المجتهدين شيخ جعفر كاشف الغطاء غبار نعلين سید بحرالعلوم را با حنك عمامه خود پاك مى‏كرد!!! و مورد توجه تمام علما بوده‌اند از جمله ایه الله بهجت و .... و ایشان همان کسی است که در ادعیه خود از واژه دیهور و دیهار در دعا استفاده می‌نموده است!

این که آیا دیهور داریم یا نه را از حضرت آيت الله وحيد خراسانی نیز می‌شود پرسید، که در شعری درباره امير المؤمنين عليه السّلام گفته اند:

به وصفش بس که باشد ظل ممتد              ز دیهور ز دیهار و ز سرمد

نکته 4: ما در برخی ادعیه اسامی اهل بیت یا اسامی خدا را در الفاظ غیر عربی و غیرمتداول مشاهده می‌کنیم مثلا: واژه‌ی "أهيَأ شر أهيَأ؛ علّامه طباطبائى ظاهرا از قول مرحوم سیدعلى آقا قاضى می‌فرمایند"اين دو كلمه عبرى است و عربى آن يا حنّانُ يا مَنَّان است." (ر.ک: رساله سیر و سلوک، ص 201)

در مورد بداخلاقی خبری: ظاهرا برخی سایتهای خبری، بعد این ماجرا، استاد طیب را وابسته به انجمن حجتیه معرفی و ایشان را محکوم کردند. اگر قرار است هر کسی که قبل انقلاب از فعالان انجمن حجتیه بوده محکوم شود. پس خیلی از اقایان از جمله آقایان پرورش، دکتر ولایتی، حداد عادل و ... هم مشکل‌دار هستند! نعوذ بالله من الشیطان الرجیم!

تنها قضاوت بنده: شاید جالب نباشد در برنامه عمومی و صدا و سیما هر حرف و توصیه‌ای بشود. هرچند صحیح و از بزرگان باشد. (اگر به کتاب علامه حسن‌زاده آملی هم مراجعه کنید ایشان به رمز مطلب را نوشته‌اند: "من قال فى الليلة كح من 11221213/ 21441626 بعدد طيهار") علما هم بهتر است ...

قبل از درج این مطلب متوجه شدم این ماجرا به ویکی پدیا هم کشیده شده!

بگذریم! قرار بود قضاوتی نکنم، چون ...

ملتمس دعا در این ایام باقیمانده از این ماه ارزشمند.

نقل از وبلاگ حركت متعالي آدرس: http://harekatemoteali.blogfa.com/post-18.aspx

(حتما به آدرس مراجعه کنید و نظرات را هم مطالعه کنید!)